بزنگاه کوته والان پالتاکی بر علیه نیرو های ملی، مردم خواه، میهن دوست، مترقی وعدالتخواه چگونه ساخته شد؟ قسمت سوم
محمد یعقوب هادی محمد یعقوب هادی


درنشستگاه های پالتاکی چه میگذرد؟



آب شفاف چشمه شفاء سخنگاهء هم اندیشان وحدتخواه چگونه جریان پیدا کرد؟


ازآنجائیکه انسان به حیث موجود ناطق آنچه میگوئید همین گفت، یک خاستگاه دارد، که آن تفکر انسان است. در بسی از مباحثات با سوال تفکر واندیشه برمیخوریم که عدهء آنرا با قاعدهء های مکتبی در علوم متداول به پرسش میگیرند.در حالیکه قاعده وسایل کار بردی اندیشه است. لذا قاعده خالق اندیشه نه بلکه حامل اندیشه است. یعنی زمانیکه تفکر از تلاش سرشتی بیرون آمده وبرای رفع نیازمندی ها چون بذری به وارسی نیاز دارد. حالا که گفتیم اندیشیدن وتفکردارائی کدام قاعده ثابت نیست. البته این معلوم است که ظرفیت های فکری متفاوت اند.کسانی اند که در مقیاس گذر کوچه شان می اندیشندوکسانی اند که در مقیاس ناحیه، همانطور، شهر، ولایت، کشور وهم بالاخره جهان تفکر میکنند. اندیشیدن یک نیروی محرک دارد که همان انگیزه است . انگیزه از تاثیر شرایط حیاتی و اجتماعی برای ماشین فکرانسان منتقل میشود. مثلآ همین خطوطی را که من نوشتم انگیزه ء آن، سبکسری های در برابرابداع اندیشوی وحدتخواهان است . در اینجا یک تشخیص بوجود میائید یعنی غرض تفکر معین میشود وپای منافع در میان می آید. که این منافع هم، به اساس سنجه های نفع شخصی یا نفع خود خواهی ونفع جمعی ویا نفع دیگر خواهی تعریف پیدا میکنند.


در همین مرحله که اندیشه یا تفکر در تلاش اندرونی، خود را میسازد، با وجه احساسی انسان عجین است. هرگاه این وجه احساسی در تولید فکر نقش نداشته باشد تفکر یا اندیشه بر بنیاد نفع شخصی خلق میگردد. .

به این سلسله وقتی در باره لفاظان بزنگاه کوته والان پالتاکی می اندیشیم در میابیم که لفاظی سبکسرانه آنان بر علیه گذشته سیاسی ما به اساس یک تفکر نفع خود خواهانه درحلقات معین گویا ویا کلمه سازشده است. در خطوط قسمت دوم در بارهء منتفی دانستن نقد یادداشت شده است: از آنجا یکه جریان نقد، مرجع نقد ، وجانب نقد مخصوصآ که مورد نقد آن راهکار های بود که خود ما مجری آن بودیم نقد نمی توانست باشد. بدین معنی است که در یک زمان متفاوت نقد دیروز با عینک امروزجز، بر بنیاد نفع خود خواهانه چیزی دیگر بوده نمیتواند.که البته تبعات این تفکر بر میگردد به خود آنان که بخاطر عدم بیان به موقع آنچه اکنون به زبان دارند که اگر چنان میکردیم چنین میشد باید مواخذه شوند

در بارهء لفاظان بزنگاهء کوته والان یاسخنگویانی از گنده گذر «کوچه» بنای از فکر مفتنِ اکرم ، در این بزنگاه که هم هویت شان واضح است وهم در هر مرتبه ایکه آنان لجام گسیخته اند تادیب لازم تحویل گرفته اند، یقین دارم که باز هم با عناوین جداگانه به لفاظی ها ولجام گسیختگی های آنان پرداخته خواهدشد. لذا در این یادداشت که برای زمینه سازان عقده گشائی ها ،توطئه ها ودسیسه ها مدنظر است، ملاحظه پایانی این عنوان را با شمارشی چند بطور نشان دادن نمونه از ظاهر فریبی های جفا کارانه کوته والان ورق میزنم . بدین سلسله آنچه به رنگ سرخ نشان داد میشود به تفکر کوته والان تعلق دارد

کوته والان بزنگاه پالتاکی سایتی را بنام «پیک وحدت» غرض شناسائی هویت خود کار گذاری کرده اند.


کار گذاران جامع الکمالات سایت برای روی کش ساختن تفکر خود غرضانه و عقده مندانه، از مقالات رفقای که اعتبار سیاسی شان محفوظ است با حکاکی استفاده کرده اند وبا جابجا سازی چند مقاله از یکی دو رفیق شریف گویا خواسته اند تفکر ناسالم خود را پنهان نمایند و از سوی دیگر با نبشت های جامع الکمالات معابانه در بازی با کلمات هم خواسته اند خود را گویاجا سازی نمایند. اماهمینکه میگویندبار کج به منزل نمیرسد، محررین سایت پیک وحدت که به مدیریت همو خراچ کیلو متر موتر ظاهرآ معرفی شده است همانکه سخنش مُعرف عیب و هنرش است که به یقین عیوب «پیک وحدت» تنها عیوب جناب مدیر مسئول نیست تفکر بزنگاهیان را با جملات دهان پر کن خودشان واضح میسازد

پیک وحدت پیش از آنکه نشه آور باشد تهوع آور است. در پیشانی سایت سه واژه اقتباس شده، ظاهر فریبی میکند «تفکر سالم، قلب پر طپش ونیات پاک» اگر آن صدای ها که از این بلنداژ تفنن ،توطئه ودسیسه بیرون می آید تفکر سالم، نیات پاک ، قلب پر طپش؟( مفهوم قلب پر طپش چیست ؟ چون قلبی که طپش نداشته باشد مرده است) باشد. تفکر ناسالم ونیات نا پاک چه تعریفی دارد؟ جز اینکه قضاوت سعدی را به داوری بخواهیم که

هر چه گفتی همگی عکس ثمر می بخشد

آفرین بر تو که گفتار ضد کردار است

آنچه که در این سایت ودر جفنگ گوئی ها بسیار قد نمایانه تظاهر میکند همان اصطلاح مباشران سخنگاه ؟ است. مباشر در لغات نامه ها با معانی مختلف بیان شده است. در لغات نامه دهخدا آمده مباشر یعنی بخود به کاری در شونده، یا کسی که بخودی خود قیام در کاری کند، در فرهنگ مُعین آمده که مباشر یعنی کسیکه از طرف مالک در ده سهم ارباب را جمع میکند و در فرهنگ های دیگر هم چون اسپ مادیان ، گماشته، وکیل مطلق معنی شده است اکنون این مباشران یعنی کیها؟ خوب به تعبیر خود آنان مباشران همان سه نفر ویک خواهر سمبولیک که به نسبت پشت پرده بودن که حد اقل نویسنده او را نه شنیده هراس دارم او را با خطاب خواهر تغیر جنسیت نداده باشم. این بزنگاه در وجود همین سه تن ویک مجهول اگر با کدام نهاد سیاسی وابستگی ء وجود دارد چرا واضح نیست؟ در غیر آن کدام فکر عالم گیر در دماغ این بزنگاهیان نهفته است که از مهتر تا کهتر نزد آنان هیچ است. البته یک شیوه مستقل وخود جوش منفی هم همیشه نسج میگیرد ودر مقاطع مختلف ظهور میکند ودوباره پراگنده میشود که همان تشکل خود جوش عقده مندان با انگیزه های متفاوت ومختلف است

از این که بگذریم میرسیم به متون این سایت که قد نمای مباشران یعنی کوته والان است. برای تعریف به اصطلاح سخنگاه سه عنوان جلب توجه میکند. 1- سخنگاه هم اندیشان 2- آئین نامه- 3شعار سخنگاه که متون هر سه عنوان با تضاد وتناقض گوئی های بسیار و بازی با کلمات و همان خود سازی های بزرگ منشانهء که در کرکتر کوته والان جولان دارد. اگر با دقت نبشت های قدنمایانه این سایت مرورشود، ارزش این متاع بیخی مشخص شود. با این حال اگر میراث غنیمت گرفته شده ءنشستگاه وحدتخواهی یعنی سخنگاه هم اندیشان وحدتخواه اصلی وحقیقی را یک طرف بگذاریم چیزی که باقی میماند تفالهء است مانند موارد زیر که بطور نمونه بیرون نویس میشود


سخنگاه بهدف تقویت وتصریح پروسه وحدت میان نهاد های همسو زمینه ساز پاسخ یابی به این پرسش ها میباشد

گرچه در دو سال اخیر نهاد های متعددی در این راستا فعال بوده اند که راه مناسبی برای پایان دادن به جدائی ها انتخاب شود وتلاش گردیده است تا به رهیافت های نایل شوند که طی آن نه تنها به وحدت ساختار های میان نیرو های متشکل وغیر متشکل ومنفرد بر خواسته از بستر حزب وطن سابق ح د خ ا بیانجامد بلکه این وحدت در خدمت تاسیس وپیگیری پروژه مشارکت فراگیر ملی وترقی خواه میان اجتماعات سیاسی افغانها در داخل وخارج کشور باشد با اینهمه واقعیت مسلم است تا اکنون به جلب افکار عامه اعضای حزب کمتر توجه گردیده است و از ظرفیت های علمی، تخصصی و تجربی اعضای حزب استفاده موثر صورت نگرفته، تئوری های کار بردی مشخص نگردیده وشفافیت در فکر وعمل وضاحت ندارد خلاصه برای ایجاد پتانسیل لازم آنچنانکه ضروری پنداشته میشود پیش زمینه ها مساعد نگردیده است


اول این پاسخ ها کدام پاسخ ها است وباز چرا پاسخ؟ وبعدأ نمیدانم این دو سال قیدی بر بنیاد کدام استدلال میباشد؟ چون طرح وحدت هفده سال قبل از همان آغاز اولین هسته گذاری سازمانهای جداگانه مطرح است. تصور این است که این دوسال با سنجه های دیگر محاسبه شده است.همان سنجه هاکه سلیمان لایق در ادامه فعالیت های دوباره جاگزین شد مطمع نظر است. در مدت زمان همین دو سال سلیمان لایق به نظر داشت وظایف خود چندین مصاحبه از طریق تلویزیون های کابل انجام داد . که همه محتوای این مصاحبه ها را یقین دارم بیاد دارند. اکنون ملاحظه نمائید درست همان نظریات در بزنگاه پالتاکی دنبال میشود. استعمال واژه پروژه مشارکت ملی را درمتن گفتمان وحدت جزایر بوجود آمده از ح د خ ا نمیدانم از چه مفکورهء ناشی میشودو چه ربطی دارد با بحث وحدتخواهی خانواده بزرگ سیاسی ما در حیطه گفتمان سیاسی خاصی که مطرح است. این یک بنیاد دارد. مشارکت ملی یک بحث کاملآ جدا گانه است اما این پیوند کردنهای واژه ئی وکلماتی یک بستر پیش پردازی دارد و آن اینکه جولان وعده سپاری سلیمان لایق به عنوان یکی از رهبران ح د خ ا که عملآ عضو بیروی سیاسی ، درالانشا ومجری دسیسه سازیهای وتوطئه سازیهای داخل حزب وحکومت در معیاد گاه خصوصی اوست


ابتکار گشایش سخنگاه با الهام از تحولات شگفت انگیز وپیدایش ابزار ارتباطی جدید وسیطره مستقیم ویا غیر مستقیم آن بر شئون مختلف زندگی بشر، دگرگونی ها وجهت گیری جوامع شکل گرفته است


پیش از همه باید بدانیم که اگر کاربرد نام سخنگاه همان دزدی سخنگاه اصلی مطمع نظراست باید تصریح شود که اول آن گشایش ابتکار نبود یک ضرورت وحدتخواهانه بود ودر ثانی اگر منظور کدام بنیاد دیگر باشد. با این محتوای گسترده که در موازات جهت گیری جوامع ، که جوامع بشری در جغرافیای سیاسی جهان را افاده میدهد و مطمع نظر شان است آیا نباید بگویم که برادر! لطفآاز روی قد و اندام لباس بدوزید.نمیدانم ظهور کدام پیامبر را از شما الهام میگیریم؟


همانگونه که روشن است وحدت جزایر بوجود بر بستر ح د خ ا یکی از الویت های مبرم توحید نیرو، برای رفع معضلات وبحرانهای جاری در کشور بحث وحدتخواهانه نیرو های وابسته به خانواده بزرگ ما را به اساس وجوه مشترک فکری میسازد که وحدتخواهان آنرا با دریافت های از خطوط فکری این جزایر بنیاد وحدت قرار داده اند، و در این خصوص اینکه مرزا قلمان سایت «پیک وحدت» مینویسند (هم اندیشی جلسه ای است) و در این خصوص مباحث تئوریکی ولکچر متخصصان وپژوهژگران وتوصیه پیشکسوتان را اجزای نسج دهنده هم اندیشی نمیدانند دقیقآ نحوه فرار از بحث اصلی وحدت جزایر مطرح مطمع نظر وحدتخواهان چیزی دیگر نمیتواند باشد

خود مینویسند:مراتب آتی بحث های هم اندیشی محسوب نمیگردد

مباحث تئوریکی که بهدف روشنگری سازماندهی میگردد

گوش فرا دادن به سخننان ولکچر های متخصصان وپژوهشگران

فراخوان وتوصیه های پیشکسوتان

واین در حالی است که عقده مندان، توطئه گران ودسیسه سازان خود از منظر تئوریک لاطایلات شانرا علیه مسایل تئوریک ح د خ ا توجیه میکنند ودر پیامد آن سیاست مقطعی آن حزب را سیاست استراتژیک و مکتب فکری تعریف میکنند

اما بازهم چون موضع گیریهای از یک تفکر سالم سرچشمه ندارد همآنکه میگویند دروغگو حافظه ندارد در متن دیگر باز مینویسند

سخنگاه کانون سخنرانی متخصصان، پژوهشگران، پیش کسوتان ومرکز هم اندیشی شخصیت های مستقل، رهبران، فاعلین، واعضای نهاد های مختلف سیاسی در حوزه تفاهم وهمکاری میباشد.


از یک طرف معین نمودن اهداف راهبردی مشترک در حوزه فکر وعمل را برای پیش زمینهء گزینه وحدت مطرح میکنند واز سوی دیگر مباحثات تیوریک وگفتمان پژوهشی وتخصصی ودیدگاه های پیش کسوتان را برای تشخیص هم اندیشی منتفی میدانند که این خود به اساس جهت گیریهای عقده مندانه مطرح میشود نه یک تفکر هم اندیشی وحدتخواهانه خانوادهء بزرگ آنگونه که ادعا میشود


تغیر در شرایط فعالیت حزب محبوب ما وطراز نوین ما و بطور کلی تغیر در هر زمینه ای نیازمند آن است که نیرو های تغیر دهنده خود را نیز تغیر داده باشند. نیروی های که باید حامل تغیر در وضعیت موجود باشند هنگامی میتوانند به ضرورت های ناشی از تغیرشرایط پاسخ دهند که خود نیز شرطی از تغیر پذیری را پذیرفته باشند. اما تجارب نشان میداد که چنین شرطی آنگونه که بایست موجود نمیباشد از یکسو خواهان وحدت وپایان دادن به پراگندگی استیم واز سوی دیگر میخواهیم مهر ونشان گذشته وکهنه را به پدیده ای نو منتقل کنیم


هر چند کوشیدم از این پراگراف به اساس ریخت کلماتی که دارد مفهومی را بدست آورم برایم دشوار افتید، که تغیر در شرایط فعالیت حزب ما وطراز نوین ما و یعنی چه؟..... تا آخر جمله ندانستم که گرد آورندهء آن چه میخواسته بگوید. ویا نیرو های تغیر دهنده خود را نیز تغیر داده باشند کدام مفهوم را ارایه میکندویا از یکسو خواهان وحدت و وپایان دادن به پراگندگی استیم و از سوی دیگر... همان گونه که در پراگراف آمده، برایم قابل فهم نشد. اما نظر به درک وتشخیصی که از کوته والان وجود دارد. آنان خواسته اند بگویند که ما باید به سمت تغیر خود را تغیر بدهیم. یعنی باید به سمت باد بوزیم. اگر جمله محرر آنرا با تصحیح باز نویسی کنم یعنی که با آرمانهای دادخواهانه که مهر ونشان کهنه است وداع باید شود وباپدیده نو از نظر آنان که گویا بعد از داد خواهی وعدالتخواهی که تازه بعد ازحرکت سرچپه تاریخ در ذهن آنان خلق شده راه بیافتیم. ویا اینکه ژورنالیسان خبرنگاران وانجینریان این صفحات چیزی دیگر میخواستند بگویند چیزی دیگر شده است؟ در این خصوص خوب است سخنان یک تن از نظامیان که از آن دوران رسوخ زیادی نصیب برده است و اکنون آن یونفوروم قهرمانان در تنش بسیار کلانی میکند ودر سایت «پیک وحدت» نیز آن سخنان قلمی شده است آن سخنان را باز نویسی کنم


من باز هم خدمت شما عرض میدارم وطن را ارواح خبیثه تسخیر نکرده است، اما این ارواح خبیثه مزدورانی اند که دیروز بشکلی وامروز به شکل دیگر در حصه حزب ورهبری ما معامله نمودند وامروز هم نمیگذارند که چهار رفیق خدمتگار وطن با هم بیایند

جهان مترقی با ماست. 46 کشور وجامعه جهانی بخاطر ثبات آبادی وبیرون رفت از حالت اجتماعی فلاکت بار در افغانستان آماده هر نوع خدمت است .....بیشک جنرال صاحب


مباشران سخنگاه به این اصل معروف باورمند است که برای جامعه آینده نسخه ای تمام اعیار واز قبل نوشته شده وجود ندارد در حقیقت با نفی گام به گام گذشته است که آینده رقم میخورد


این مباشران؟ نه آسمانی فکر میکنند ونه زمینی. نه محتاج به پیغمبرند ونه نیاز مند طرح وتدبیری .خرد گرائی که آینده نگری است نزد آنان محکوم است آینده خود بخود میائید. و هر چه که آمد خوش آمد. مریض یا میمیرد ویا زنده میشود تجویز نسخه کار زاید است

وبلاخره نیشخند به خردگرائی این چه اصل معروف کدام شخص نا اصل است؟ که نفی تجارب میکند و چه بسی که این تجارب مثبت هم باشد. کاش چشم بینائی در حلقه کوران میبود که میگفت آدم با فیل گفتن بزرگ نمیشود.خلاصه از هر کلمه وجمله تضاد وتناقض خوانده میشود که خاصهء توطئه گران است

ودر نتیجه به مصراع معروف «خشت اول گر نهد معمار کج» خشت های بزنگاه کوته والان همه کج است. این محله شیطانی همانند محل نفرین شدهء که سالانه طرف سنگ باران ملیونها انسان باورمند قرار میگیرد درست همان مرجع تقلید است که طرف نفرین باورمندان قرار دارد




 


January 30th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها